torsdag 21 december 2017

Just...

... saying


- Jag vill lämna tillbaka den här blomman

- Varför det ?

- Jag har verkligen försökt allt men den bara dog

- Ojdå, vad hände ?

- Jag tog hem blomman, ställde den  bakom gardinen i fönstret och sen en dag när jag tittade bakom gardinen var den död, bara sådär liksom 

- Vad har du gjort mer än att ta hem blomman ?

- Alltså, jag har verkligen försökt allt

- Som vad ?

- Ja allt...

- Har du gett den vatten, har du planterat om den, pratat med den , gett den omsorg ?

- Nja... Jag ställde den ju i fönstret och plötsligt en dag var den död fast jag verkligen hade gjort allt...

- Här, ta den här blomman med dig hem. Ta fram din finaste kruka, plantera om blomman i den finaste jorden du kan hitta, dra undan gardinen och ställ blomman mitt i fönstret där du kan se den varje dag
Ge blomman vatten, omsorg och dom där dagarna då du känner att du helt enkelt inte orkar vattna den eller ge den den omsorg den så väl behöver då ska  du stanna till vid blomman om så bara för en sekund, sträck fram din hand, känna på bladen, låt blomman få veta att du finns där, att du tänker på den, låt blommans närhet få dig att känna närhet, känna livet,  att ni finns där för varandra
Dom dagarna då allt känns tungt låter du blomman ge dig liv genom att känna dess närhet
Blomman överlever en dag eller två utan vatten även om jorden börjar torka upp, det viktigaste är att du finns där, att du visar att du sträcker ut din hand och vill ta emot närheten
Varken du eller blomman kan känna närhet eller omsorg om ni inte möts
Ta den här blomman, ställ den i ditt fönster, sätt dig ner, släpp allt och se blomman, låt blomman få bli din källa till ro, till glädje
Ge blomman vatten, ge den omsorg, försök att se blomman varje dag om så bara för en sekund
Ja låt blomman bli din väg till livet och kärleken
Ge den här blomman en chans, om den trots din omsorg skulle dö ut då kan du komma tillbaka och säga att du har gjort allt och då ska jag se till att ha vacker plastblomma i beredskap för dig
Den behöver minimalt med omsorg men baksidan är att i gengäld ger den ingenting tillbaka...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar