torsdag 30 mars 2017

6 veckors kontroll...

... idag

Sex veckor på dagen sen jag gjorde min sleeve operation,
vart tog dessa sex veckor vägen ?
Poff så var det dags för den obligatoriska 6 veckors kontrollen hos sköterskan på Obesitas
Jag både ser och känner att det har gått åt rätt håll med vikten så det enda jag undrade lite över inför dagens besök var hur mina värden skulle ligga till med tanke på att det krånglat lite vid övergången till fast föda och att det varit/är knepigt att få i mig det jag borde få i mig
I går träffade jag dietisten och vi räknade ut att jag får i mig mellan 7-800 kcal/dag vilket är alldeles på tok för lite men jag kämpar på och försöker äta det som funkar och så gott det går



Jag hade inte behövt bekymra mig över proverna, mina värden var tipp-topp så det där med näringsdryck kan vi lägga på hyllan
När jag skulle kliva upp på vägen sa sköterska
- Normalspannet ligger på - 0.5 till 2kg/vecka men kom ihåg att det är högst individuellt hur mycket man går ner första veckorna efter operationen
*tjoff*
- 13.4 kg sen operationen för sex veckor sedan och dessutom minus 37 cm runt midjan jämfört med första gången vi mätte i juli 2016
*klapp på axeln till mig*

Jag är mer än nöjd, lite smolk i glädjebägaren blev det när kirurgen talade om att med tanke på mina kramper och svårigheter att svälja så vill han göra en gastroskopi för att utesluta ett ev stopp eller att det är för tight
Panik känner jag som har värsta kväljreflexerna men samtidigt så är det ingen ide att måla fan på väggen, skönt att dom kollar upp så att allt ser bra ut
Väl hemma igen roade jag mig med att mäta midja-bröst-höfter-lår och konstaterade att jag minskat 65cm i omfång
65cm  det känns nästan lite scary, när allt kommer omkring är det en hel del som försvunnit så det kanske inte är så konstigt att jag häromdagen fick köpa  fyra storlekar mindre i jeansen jämfört med förra sommaren, att jag kunde köpa en tröja i L istället för 3XL och att jag i morse upptäckte att jag numera inte har en enda BH som sitter som den ska utan fladdrar betänkligt utan minst tillstymmelse till att ge stöd eller lyfta upp

Även om jag gjort denna förändring med hjälp av en operation så känner jag mig i dag lite stolt över mig själv för jag har banne mig kämpat och slitigt med varenda cm och vartenda kilo
- Bra jobbat bruden ! 




1 kommentar: